Ahlan wa sahlan

AHLAN WA SAHLAN

20 Disember 2009

Kenangan SMKBG



Pada 1 januari 2008 saya melapor diri di SMK Bukit Gambir sebagai guru sandaran terlatih. Saya terpaksa meninggalkan keluarga di Kota Bharu kerana isteri berkhidmat di sekolah Yayasan Islam Kelantan. Saya berjumpa dengan ramai rakan dan sahabat yang berbagai-bagai kerenah dan sikap. Sebagai pengerusi Majlis Pemuafakan Islam, saya berkerja dengan berhati-hati bersama empat orang guru yang semuanya bergelar Ustazah. Walaupun terasa serbasalah berkerja dengan wanita muslimat namun ku cuba mengikuti suasana atau situasi hakiki yang berlaku. Saya cuba sedaya upaya agar kerjasama dan sokongan pentadbir amat diperlukan. Setiap program yang kami anjurkan berjalan dengan baik dan mendapat kerjasama semua. Hatiku amat gembira sekali kerana warga SMKBG memberi respon yang baik sekaligus melenyapkan tanggapan awal saya bahawa di SMKBG ini amat sukar untuk menjalakan aktiviti Islam. Kami memperkenalkan budaya membaca doa setiap pagi oleh pelajar yang dilatih melalui usrah pelajar, tazkirah ringkas setiap pagi jumaat yang disampaikan oleh guru dan juga pelajar, kempen akhlak mulia sempena dengan bulan disiplin sekolah, meyahut seruan KPM mengenai bulan dakwah dan tidak lupa jugak mengadakan ceramah agama sempena dengan sambutan dalam takwim Islam seperti maal hijrah, kelahiran rasulullah,ramadhan dan lain-lain. Begitu juga dengan tahun kedua saya diberi kepercayaan sekali lagi untuk menerajui Pemuafakatan Islam, kami terus menjalankan aktiviti dakwah sebagaimana yang diarah oleh pentadbir dan juga KPM, namun saya terpaksa akur dengan dugaan dan ujian sebagai seorang guru agama, saya terpaksa berhijrah ke sekolah lain pada sesi 2010 atas desakan setengah pihak yang pada anggapan saya kurang bersetuju dengan saya menjalankan tugas sebagai ustaz di SMKBG. Saya redha dengan apa yang berlaku dan saya berdoa kepada Allah swt agar pengganti saya di SMKBG nanti lebih baik dan sihat, bersesuaian dengan kehendak pentadbir. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan